Την Κυριακή, 29/01/2012 έγινε η παρουσίαση του έργου της θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας στον Θερμαϊκό και τα εγκαίνια της έκθεσης όπου παρουσιάζονται και οι 52 προτάσεις του διαγωνισμού για τους χώρους αναμονής, στην αίθουσα του δημοτικού συμβουλίου του δήμου Θεσσαλονίκης και στον χώρο μπροστά από αυτήν.
Παρόντες ήταν πολλοί από αυτούς που συνεργάστηκαν για να φτάσει το θέμα μέχρι εδώ αλλά και δήμαρχοι, δημοτικοί σύμβουλοι, ενδιαφερόμενοι και απλοί πολίτες
Ο Γιάννης Μπουτάρης ως Δήμαρχος έκανε μια αναφορά για την πολύ όμορφη και χαρακτηριστική εικόνα που παρουσιάζει η πόλη της Θεσσαλονίκης όταν την προσεγγίζεις από την πλευρά της θάλασσας.
Ο Σπύρος Βούγιας, που είχε ξεκινήσει το θέμα ως συγκοινωνιολόγος χρόνια πριν, αναφέρθηκε στις μνήμες που έχουν οι παλαιότεροι από τα καραβάκια με τα οποία πήγαιναν για μπάνιο στις απέναντι ακτές και ότι πολύ θα ήθελε να υλοποιηθεί το έργο σύντομα για να ξανααπολαύσουμε αυτές τις διαδρομές.
Έγιναν κάποιες ενημερώσεις για τα πρακτικά θέματα του έργου όπως η ίδρυση του διαβαθμιδικού φορέα πέντε δήμων ο οποίος έχει εγκριθεί ήδη και από τα πέντε αντίστοιχα δημοτικά συμβούλια, και θα φροντίσει για τις άδειες των προβλητών και χερσαίων εγκαταστάσεων. Η αποβάθρες θα ενταχθούν σε πακέτο ΕΣΠΑ 2 000 000 € ενώ για τα σκάφη θα γίνει διεθνείς διαγωνισμός (οι σχετικοί φάκελλοι είναι έτοιμοι και στην διάθεση του διαβαθμιδικού φορέα για άμεση χρήση).
Εκπρόσωποι των δύο εταιριών που ανέλαβαν την μελέτη βιωσιμότητας, κος Φλώριος, κος Αντωνόπουλος και κα Ζησοπούλου ενημέρωσαν για διάφορες λεπτομέρειες και μη των μελετών που πραγματοποίησαν.
Έτσι ξεκινάμε με μια "βασική γραμμή" όπου θα γίνονται τέσσερις στάσεις : λιμάνι, στην απόληξη της Πέτρου Συνδίκα, στην ανατολική πλευρά της μαρίνας της Καλαμαριάς και στην άκρη της σκάλας της Περαίας. Τα σημεία που επιλέχτηκαν εξαρτήθηκαν μεταξύ άλλων και από θέματα αρχαιολογίας...Προγραμματισμένες είναι διαδρομές που να καλύπτουν και τις τέσσερις στάσεις αλλά και απευθείας λιμάνι - Περαία.
Παρουσιάστηκε και ένας πίνακας όπου εμφανίζει το συνολικό κόστος κατασκευής των αποβάθρων στο ύψος των 4 640 000 €.(φαντάζομαι ότι κάποια στιγμή θα αναρτηθούν όλες αυτές οι λεπτομέρειες στο "διαύγεια" διότι ήταν αδύνατον να συγκρατηθούν όλα τα στοιχεία λεπτομερώς....) Οι αποβάθρες αυτές θα είναι κάποιες πλατφόρμες που θα έχουν την δυνατότητα να δέχονται δύο σκάφη συγχρόνως.
Υπάρχουν σκέψεις μελλοντικά να επεκταθεί αυτή η μορφή συγκοινωνίας και προς τα δύο άκρα, αλλά από στοιχεία που παρουσιάστηκαν στην πορεία φαίνεται πως αν εξ' αρχής υπάρξει αυτή η έκταση το έργο δεν θα είναι βιώσιμο. Οι επεκτάσεις και προσθήκες αυτές είναι μία στάση πιθανόν στο ύψος περίπου του δημαρχείου, μία στην Μίκρα όπου ο αστικός ιστός συναντά τον φυσικό αιγιαλό, μία στις εκβολές του Ανθεμούντα (αεροδρόμιο) - όπου θα υπάρχει πιθανώς και σύνδεση με το μετρό όταν φτάσει - μία στους Ν. Επιβάτες και μία στην Αγ. Τριάδα και δυτικά στο Καλοχώρι στο αλιευτικό καταφύγιο (υπάρχει περιορισμός από την περιοχή NATURA )
Παρουσιάστηκε και στο περίπου ο τύπος σκάφους :
καταμαράν ή μονοκάρινο
νεότευκτο
150-250 ατόμων
ταχύτητα 20-25 κόμβοι
μήκος 20-30 μέτρα
βύθισμα 2μ για να μπορεί να προσεγγίζει...(αυτό κατά την ταπεινή μου άποψη αποκλείει τα μονοκάρινα - δεν είμαστε ποτάμι ή λίμνη άρα για να είναι σταθερά θα πρέπει να έχουν και το ανάλογο βύθισμα...)
επιθυμητό το χαμηλό επίπεδο θορύβων
δυνατότητα μεταφοράς περιορισμένου αριθμού ποδηλάτων ή και μοτοποδηλάτων
(πιστεύω πως αν είναι και φωτοβολταϊκά θα έχουν και μικρότερο κόστος λειτουργίας)
Αναφέρθηκε ο χρονικός ορίζοντας λειτουργίας το 2015 αν και στην κουβέντα κρατήθηκε το 2013
επιθυμητή είναι η ενημέρωση των επιβατών για τα δρομολόγια και τις καιρικές συνθήκες μέσω παγκόσμιου ιστού
Αναφερόμενοι σε διάφορα μοντέλα που εξετάστηκαν για να εξαχθούν τα καλύτερα δυνατά συμπεράσματα ενημέρωσαν πως μια αύξηση του εισιτηρίου (στο μοντέλο) κατά μισό ευρώ επιφέρει πτώση της κίνησης κατά 30% ενώ μια αύξηση από 1.5€ σε 3.0€ επιφέρει πτώση κίνησης 60%, υπολογίζουν δε σε ετήσια κίνηση 5 385 000 επιβάτες.
Καλύτερη μορφή υλοποίησης θεωρείται το ΣΔΙΤ (PPP) συνεργασία δημοσίου - ιδιώτη δηλαδή, όπου στον ιδιώτη μπορούν να γίνουν και κάποιες παραχωρήσεις και να έχει έσοδα εκτός από τα εισιτήρια και από χώρους εστίασης, διαφήμισης κλπ.
Η διεξαγωγή των δρομολογίων θα πραγματοποιείται σε δύο βάρδιες.
Ακολούθησε μια πολύ όμορφη και ενδιαφέρουσα παρουσίαση του προέδρου του οργανισμού ρυθμιστικού (και μέλος της κριτικής επιτροπής) κου Λόη Παπαδόπουλο, με παλιές εικόνες της παραλίας της Θεσσαλονίκης - όταν περιορίζονταν ακόμα μέσα στα τείχη - και λίγο αργότερα , όταν δημιουργήθηκε η εξοχή της στην τωρινή Β. Όλγας. Υπέροχες και οι εικόνες από την πολύβουη παραλία της πόλης, σε αντίθεση με την σημερινή μάλλον νεκρή άποψη - πράγμα που τόνισαν και άλλοι ομιλητές. Ο κύριος Παπαδόπουλος παρουσίασε επίσης τις οκτώ μελέτες από ισάριθμους γνωστούς αρχιτέκτονες που είχαν σχεδιάσει ο καθένας τους από μία αποβάθρα από τις τότε 8 προβλεπόμενες. Σκοπός ήταν και παραμένει η επανασύνδεση του ιστού της πόλις με την θάλασσά της.
Σε αυτό θα συμβάλλει κατά πολύ η ορθή επιλογή της μορφής των βοηθητικών χώρων που θα στεγάσουν οι αποβάθρες. Οι προτάσεις από τους διαγωνιζόμενους για αυτό το θέμα πολλές και ενδιαφέρουσες και σίγουρα δυσκόλεψαν ευχάριστα την κριτική επιτροπή. Το θέμα που κέρδισε το πρώτο βραβείο ("τα κελύφη") ομολογουμένως δίνει πολλές δυνατότητες γιατί είναι ευπροσάρμοστο σε όλες τις στάσεις - τόσο τις τέσσερις βασικές, όσο και τις προβλεπόμενες - γιατί θα πρέπει να λάβουμε υπ' όψιν μας ότι η γραμμή δεν είναι ευθεία αλλά ακολουθεί την κλειστή ακτογραμμή του Θερμαϊκού κόλπου. Δεδομένου ότι θέλουμε να έχουμε ενεργειακά αυτόνομες κατασκευές, αυτές θα πρέπει εύκολα να προσαρμόζονται στις επιμέρους τοπικές συνθήκες ( προσανατολισμός στον ήλιο, θαλάσσια αύρα και λοιποί αέρηδες, θαλάσσια ρεύματα και λοιπές καιρικές και μη συνθήκες). Ακόμα, μιας και είναι επιθυμητή η σύνδεση της στεριάς με την θάλασσα πρέπει οι κατασκευές να είναι τόσο προσαρμόσιμες ώστε να δίνουν την δυνατότητα για ένταξή τους σε διάφορες εκδηλώσεις και χρήση τους γι' αυτόν τον σκοπό.
Πολλά λοιπόν τα θέματα τις ημέρας αλλά και ενδιαφέροντα. Η έκθεση των σχεδίων θα διαρκέσει μέχρι τέλος Φεβρουαρίου και μπορείτε να την επισκεφτείτε - σίγουρα αξίζει τον κόπο (κτίριο Α). Με την πρώτη ευκαιρία θα παρουσιαστεί και από εδώ.
Μένουν να λυθούν κάποια θέματα όπως το ποιος θα δώσει την άδεια στον ιδιώτη που θα αναλάβει και αν θα είναι μονοπώλιο για την θαλάσσια συγκοινωνία...αν θα είναι ο ίδιος φορέας που είναι υπεύθυνος και για την αστική συγκοινωνία (ΟΑΣΘ) και μην ξεχνάμε ότι θα προστεθεί και το μετρό...καλό θα ήταν ΕΝΑΣ φορέας να ασχοληθεί για να μην έχουμε ξιφομαχίες....
Παρόντες ήταν πολλοί από αυτούς που συνεργάστηκαν για να φτάσει το θέμα μέχρι εδώ αλλά και δήμαρχοι, δημοτικοί σύμβουλοι, ενδιαφερόμενοι και απλοί πολίτες
Ο Γιάννης Μπουτάρης ως Δήμαρχος έκανε μια αναφορά για την πολύ όμορφη και χαρακτηριστική εικόνα που παρουσιάζει η πόλη της Θεσσαλονίκης όταν την προσεγγίζεις από την πλευρά της θάλασσας.
Ο Σπύρος Βούγιας, που είχε ξεκινήσει το θέμα ως συγκοινωνιολόγος χρόνια πριν, αναφέρθηκε στις μνήμες που έχουν οι παλαιότεροι από τα καραβάκια με τα οποία πήγαιναν για μπάνιο στις απέναντι ακτές και ότι πολύ θα ήθελε να υλοποιηθεί το έργο σύντομα για να ξανααπολαύσουμε αυτές τις διαδρομές.
Έγιναν κάποιες ενημερώσεις για τα πρακτικά θέματα του έργου όπως η ίδρυση του διαβαθμιδικού φορέα πέντε δήμων ο οποίος έχει εγκριθεί ήδη και από τα πέντε αντίστοιχα δημοτικά συμβούλια, και θα φροντίσει για τις άδειες των προβλητών και χερσαίων εγκαταστάσεων. Η αποβάθρες θα ενταχθούν σε πακέτο ΕΣΠΑ 2 000 000 € ενώ για τα σκάφη θα γίνει διεθνείς διαγωνισμός (οι σχετικοί φάκελλοι είναι έτοιμοι και στην διάθεση του διαβαθμιδικού φορέα για άμεση χρήση).
Εκπρόσωποι των δύο εταιριών που ανέλαβαν την μελέτη βιωσιμότητας, κος Φλώριος, κος Αντωνόπουλος και κα Ζησοπούλου ενημέρωσαν για διάφορες λεπτομέρειες και μη των μελετών που πραγματοποίησαν.
Έτσι ξεκινάμε με μια "βασική γραμμή" όπου θα γίνονται τέσσερις στάσεις : λιμάνι, στην απόληξη της Πέτρου Συνδίκα, στην ανατολική πλευρά της μαρίνας της Καλαμαριάς και στην άκρη της σκάλας της Περαίας. Τα σημεία που επιλέχτηκαν εξαρτήθηκαν μεταξύ άλλων και από θέματα αρχαιολογίας...Προγραμματισμένες είναι διαδρομές που να καλύπτουν και τις τέσσερις στάσεις αλλά και απευθείας λιμάνι - Περαία.
Παρουσιάστηκε και ένας πίνακας όπου εμφανίζει το συνολικό κόστος κατασκευής των αποβάθρων στο ύψος των 4 640 000 €.(φαντάζομαι ότι κάποια στιγμή θα αναρτηθούν όλες αυτές οι λεπτομέρειες στο "διαύγεια" διότι ήταν αδύνατον να συγκρατηθούν όλα τα στοιχεία λεπτομερώς....) Οι αποβάθρες αυτές θα είναι κάποιες πλατφόρμες που θα έχουν την δυνατότητα να δέχονται δύο σκάφη συγχρόνως.
Υπάρχουν σκέψεις μελλοντικά να επεκταθεί αυτή η μορφή συγκοινωνίας και προς τα δύο άκρα, αλλά από στοιχεία που παρουσιάστηκαν στην πορεία φαίνεται πως αν εξ' αρχής υπάρξει αυτή η έκταση το έργο δεν θα είναι βιώσιμο. Οι επεκτάσεις και προσθήκες αυτές είναι μία στάση πιθανόν στο ύψος περίπου του δημαρχείου, μία στην Μίκρα όπου ο αστικός ιστός συναντά τον φυσικό αιγιαλό, μία στις εκβολές του Ανθεμούντα (αεροδρόμιο) - όπου θα υπάρχει πιθανώς και σύνδεση με το μετρό όταν φτάσει - μία στους Ν. Επιβάτες και μία στην Αγ. Τριάδα και δυτικά στο Καλοχώρι στο αλιευτικό καταφύγιο (υπάρχει περιορισμός από την περιοχή NATURA )
Παρουσιάστηκε και στο περίπου ο τύπος σκάφους :
καταμαράν ή μονοκάρινο
νεότευκτο
150-250 ατόμων
ταχύτητα 20-25 κόμβοι
μήκος 20-30 μέτρα
βύθισμα 2μ για να μπορεί να προσεγγίζει...(αυτό κατά την ταπεινή μου άποψη αποκλείει τα μονοκάρινα - δεν είμαστε ποτάμι ή λίμνη άρα για να είναι σταθερά θα πρέπει να έχουν και το ανάλογο βύθισμα...)
επιθυμητό το χαμηλό επίπεδο θορύβων
δυνατότητα μεταφοράς περιορισμένου αριθμού ποδηλάτων ή και μοτοποδηλάτων
(πιστεύω πως αν είναι και φωτοβολταϊκά θα έχουν και μικρότερο κόστος λειτουργίας)
Αναφέρθηκε ο χρονικός ορίζοντας λειτουργίας το 2015 αν και στην κουβέντα κρατήθηκε το 2013
επιθυμητή είναι η ενημέρωση των επιβατών για τα δρομολόγια και τις καιρικές συνθήκες μέσω παγκόσμιου ιστού
Αναφερόμενοι σε διάφορα μοντέλα που εξετάστηκαν για να εξαχθούν τα καλύτερα δυνατά συμπεράσματα ενημέρωσαν πως μια αύξηση του εισιτηρίου (στο μοντέλο) κατά μισό ευρώ επιφέρει πτώση της κίνησης κατά 30% ενώ μια αύξηση από 1.5€ σε 3.0€ επιφέρει πτώση κίνησης 60%, υπολογίζουν δε σε ετήσια κίνηση 5 385 000 επιβάτες.
Καλύτερη μορφή υλοποίησης θεωρείται το ΣΔΙΤ (PPP) συνεργασία δημοσίου - ιδιώτη δηλαδή, όπου στον ιδιώτη μπορούν να γίνουν και κάποιες παραχωρήσεις και να έχει έσοδα εκτός από τα εισιτήρια και από χώρους εστίασης, διαφήμισης κλπ.
Η διεξαγωγή των δρομολογίων θα πραγματοποιείται σε δύο βάρδιες.
Ακολούθησε μια πολύ όμορφη και ενδιαφέρουσα παρουσίαση του προέδρου του οργανισμού ρυθμιστικού (και μέλος της κριτικής επιτροπής) κου Λόη Παπαδόπουλο, με παλιές εικόνες της παραλίας της Θεσσαλονίκης - όταν περιορίζονταν ακόμα μέσα στα τείχη - και λίγο αργότερα , όταν δημιουργήθηκε η εξοχή της στην τωρινή Β. Όλγας. Υπέροχες και οι εικόνες από την πολύβουη παραλία της πόλης, σε αντίθεση με την σημερινή μάλλον νεκρή άποψη - πράγμα που τόνισαν και άλλοι ομιλητές. Ο κύριος Παπαδόπουλος παρουσίασε επίσης τις οκτώ μελέτες από ισάριθμους γνωστούς αρχιτέκτονες που είχαν σχεδιάσει ο καθένας τους από μία αποβάθρα από τις τότε 8 προβλεπόμενες. Σκοπός ήταν και παραμένει η επανασύνδεση του ιστού της πόλις με την θάλασσά της.
Σε αυτό θα συμβάλλει κατά πολύ η ορθή επιλογή της μορφής των βοηθητικών χώρων που θα στεγάσουν οι αποβάθρες. Οι προτάσεις από τους διαγωνιζόμενους για αυτό το θέμα πολλές και ενδιαφέρουσες και σίγουρα δυσκόλεψαν ευχάριστα την κριτική επιτροπή. Το θέμα που κέρδισε το πρώτο βραβείο ("τα κελύφη") ομολογουμένως δίνει πολλές δυνατότητες γιατί είναι ευπροσάρμοστο σε όλες τις στάσεις - τόσο τις τέσσερις βασικές, όσο και τις προβλεπόμενες - γιατί θα πρέπει να λάβουμε υπ' όψιν μας ότι η γραμμή δεν είναι ευθεία αλλά ακολουθεί την κλειστή ακτογραμμή του Θερμαϊκού κόλπου. Δεδομένου ότι θέλουμε να έχουμε ενεργειακά αυτόνομες κατασκευές, αυτές θα πρέπει εύκολα να προσαρμόζονται στις επιμέρους τοπικές συνθήκες ( προσανατολισμός στον ήλιο, θαλάσσια αύρα και λοιποί αέρηδες, θαλάσσια ρεύματα και λοιπές καιρικές και μη συνθήκες). Ακόμα, μιας και είναι επιθυμητή η σύνδεση της στεριάς με την θάλασσα πρέπει οι κατασκευές να είναι τόσο προσαρμόσιμες ώστε να δίνουν την δυνατότητα για ένταξή τους σε διάφορες εκδηλώσεις και χρήση τους γι' αυτόν τον σκοπό.
Πολλά λοιπόν τα θέματα τις ημέρας αλλά και ενδιαφέροντα. Η έκθεση των σχεδίων θα διαρκέσει μέχρι τέλος Φεβρουαρίου και μπορείτε να την επισκεφτείτε - σίγουρα αξίζει τον κόπο (κτίριο Α). Με την πρώτη ευκαιρία θα παρουσιαστεί και από εδώ.
Μένουν να λυθούν κάποια θέματα όπως το ποιος θα δώσει την άδεια στον ιδιώτη που θα αναλάβει και αν θα είναι μονοπώλιο για την θαλάσσια συγκοινωνία...αν θα είναι ο ίδιος φορέας που είναι υπεύθυνος και για την αστική συγκοινωνία (ΟΑΣΘ) και μην ξεχνάμε ότι θα προστεθεί και το μετρό...καλό θα ήταν ΕΝΑΣ φορέας να ασχοληθεί για να μην έχουμε ξιφομαχίες....
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου